אבישג משה – פסיכולוגית בפתח תקווה

קבוצות תמיכה בפתח תקווה

טיפול קבוצתי

טיפול קבוצתי בפתח תקווה

מהו טיפול קבוצתי?

טיפול קבוצתי הוא טיפול שנועד לעזור לחברי הקבוצה להתמודד עם קושי ספציפי שמשותף להם. הקושי יכול להיות נסיבתי, בעקבות משבר זמני קשה להתמודדות. כגון אבל, שכול, מחלה, גירושין, פיטורין. אולם הקושי יכול להיות רחב יותר וקשור במאפיינים אישיותיים כגון חרדה, הימנעות, אימפולסיביות ועוד. בנוסף, הקושי עשוי להתבטא בתחום מסוים בלבד כמו הורות, זוגיות וכדומה. אולם לעיתים הקושי נרחב ומשפיע על תחומי חיים רבים, כמו במקרה של קשיים בקשרים בינאישיים.

למי מתאים טיפול קבוצתי?

הטיפול הקבוצתי מכוון לאנשים שמעוניינים בטיפול ובשינוי ומתקשים בטיפול הפרטני. לעיתים הקושי  זמני ונוצר בעקבות תחושה של תקיעות בטיפול האישי. במקרים אלו הטיפול הקבוצתי מהווה מנוף שמניע תהליכים תקועים ועוזר לתהליך הטיפולי האישי. לעיתים הקושי נרחב יותר והטיפול הפרטני נחווה מאיים, חודרני וחושפני ומעורר התנגדות. 

הטיפול במסגרת הקבוצתית מאפשר תחושה מסוימת של שליטה ויכולת לנוע יותר בחופשיות בשעה הטיפולית. זאת, בשל הנוכחות של חברי קבוצה נוספים, אחאים-שותפים להתמודדות האישית. המשתתפים בקבוצה מהווים עוגן של תמיכה ונוצרת ביניהם תחושה של קשר ושייכות. 

באמצעות החברים בקבוצה הפרט יכול לגלות על עצמו חלקים שקשה לו להכיר בהם. מדובר בחלקים שמעוררים אוטומטית בושה ומנגנוני הגנה (הסתרה, הכחשה, ניתוק והשלכה)  והמפגש איתם בטיפול האישי מעורר קושי, חרדה והתנגדות.

כאשר חלקים אלו עולים בקבוצה האדם חש הקלה לגלות שאנשים נוספים מתמודדים עם קשיים דומים לשלו. הוא מרגיש שהוא אינו לבד והתחושה הזו עוזרת לו לפגוש אותם, להכיר בהם ולקחת עליהם אחריות.

הטיפול הקבוצתי נותן מענה טיפולי במסגרת תומכת, מבוקרת ונשלטת על ידי המטפל המנחה.

המנחה בהתערבויותיו הטיפוליות מכוון את הקבוצה, מאיר את הדינמיקה הקבוצתית ואת הקולות המנוגדים שעולים בה. הוא עושה זאת תוך שמירה על אווירה שנותנת הכרה, תיקוף והכלה ותוך הקפדה על כבוד. באופן זה נוצרת בתוך הקבוצה הטיפולית דינמיקה קבוצתית מגדלת, מיטיבה ומאפשרת תנועה ושינוי.

תהליך הקליטה לטיפול קבוצתי

הטיפול הקבוצתי מתבסס על "הקבוצה". כדי שהקבוצה תהיה קבוצת עבודה טובה ומאפשרת שינוי, המנחה צריך לוודא:

  • שחברי הקבוצה מתמודדים עם קושי זהה וקושי זה הוא המניע אותם לטיפול
  • שישנה התאמה בסיסית תשתיתית בין חברי הקבוצה שתאפשר עבודה טיפולית משותפת


לכן כל אחד מחברי הקבוצה עובר ראיון אישי מקדים שבוחן התאמה לקבוצה ייעודית.
על מנת לשמור על אווירה קבוצתית אישית הקבוצה הטיפולית כוללת 5 עד 6 משתתפים

טיפול קבוצתי בפתח תקווה

אני מזמינה אתכם להיפגש עימי בקליניקה בפתח תקווה לראיון אישי. באמצעות ההכרות האישית אתכם אוכל להתאים עבורכם קבוצה שתתן מענה מתאים ורגיש לצורך האישי שלכם.

צרו קשר עכשיו: 

תפריט נגישות