אבישג משה – פסיכולוגית בפתח תקווה

טיפול פסיכולוגי בפתח תקווה

טיפול פסיכולוגי פרטני

טיפול פסיכולוגי בפתח תקווה

מהו טיפול פסיכולוגי בגישה פסיכודינמית?

טיפול פסיכולוגי דינמי הינו טיפול שמכוון להבנת נפשו של האדם.

משמעות המילה פסיכה ביוונית היא נפש. הטיפול הפסיכולוגי הדינמי מתבונן על הדינמיקה, התנועה ההדדית, שמתקיימת בכל רגע נתון בין חלקי הנפש השונים: החלקים המודעים, הקדם מודעים והלא מודעים.

לכל אחד מהחלקים הללו יש כיווני תנועה שונים ומנוגדים. במילים אחרות; אינטרסים עצמאים, שונים וסותרים. מצב זה מייצר קונפליקטים, פנטזיות, מחשבות ורגשות אשר משפיעים על התחושה העצמית ועל התפקוד היומיומי. התחושה הזו יכולה להתבטא באופנים שונים ובדרגות חומרה שונות. לעיתים היא לובשת צורה של "סכסוך" פנימי, חוסר שקט, חוסר שביעות רצון מ"העצמי" ו/או מהחיים. היא יכולה להתבטא גם באמצעות חלומות שמלווים בתחושות מועקה וכבדות.

מתי לגשת לטיפול פסיכולוגי?

לעיתים הקונפליקט הפנימי מניע את האדם לפעולה שתחולל שינוי בחייו ותגרום לרווחה נפשית. למשל בתחום הזוגי, התעסוקתי, בשינוי מקום מגורים וכד'. במרבית הפעמים האדם נוכח כעבור זמן שההקלה שבקש לא הושגה. גם אם חש רגיעה זמנית תחושת הריקנות והצורך להתמלא במשהו אחר, מספק יותר- לא חלפו. יתכן שהוא יתחיל מרדף חדש לעבר מטרה אחרת, יגלה שהוא עיף מחיפוש וחש ב"מבוי סתום".

בתוך המצב המדשדש הזה יתכן רגע שיגרום לו להבין שהוא זקוק למשהו אחר, משמעותי יותר. הוא לא ידע מה בדיוק ויבין שהוא זקוק לעזרה. זהו הרגע שככל הנראה יביא אותו הפעם לחפש טיפול פסיכולוגי.

במקרים אחרים הביטוי לקונפליקט הוא סומטי- גופני. במקרים אלו חוסר השקט שהקונפליקט יוצר "מתישב" על אזורים גופניים ויוצר תחלואה גופנית שהמקור לה אינו פיזיולוגי. מצב זה מוביל לחיפוש מתמשך אחר מזור גופני ולעיסוק רב בבדיקות רפואיות. האדם מחפש מענה ברפואה הקובנציונאלית וכאשר זו אינה עוזרת לו הוא פונה לרפואה אלטרנטיבית. לעיתים הוא חש הקלה, אולם לעיתים הכאב הסומטי מתגבר והרופאים ממליצים לו על טיפול פסיכולוגי. 

במקרים קיצוניים יותר החוויה הנפשית הקונפליקטואלית היא בלתי נסבלת ויוצרת פירוק נפשי. הדבר מתבטא בעיוותים בתפיסה, בחשיבה, בבוחן המציאות ובפגיעה בכושר השיפוט. במצבים אלה האדם חווה ניתוק מסביבתו ואובדן של הקשר עם המציאות. מצב אקוטי זה מחייב מענה פסיכיאטרי מידי. בד בבד עם הטיפול התרופתי הפסיכאטר המטפל יפנה את המטופל לטיפול פסיכולוגי. במקרים אלו הטיפול הפסיכולוגי יתמקד בתחילה במתן מענה תמיכתי ובחיזוק הכוחות הנפשיים והתפקודיים של המטופל. בשלב הבא הטיפול הפסיכולוגי יטפל בקונפליקט הנפשי שיצר את הקרע והוביל לקריסה הנפשית.

לייעוץ ראשוני - פנו עכשיו!

האם תמיד צריך טיפול פסיכולוגי?

הצורך בטיפול פסיכולוגי משתנה מאדם לאדם. הדבר מושפע מצרכיו של האדם, מאופיו, מנסיבות חייו, מעוצמת הקושי וממידת השפעתו על התפקוד היומיומי.

לבני אדם יש דרכים שונות להתמודד עם הקונפליקט הנפשי. לכל אדם יש מערך הגנות. לדוגמא, אינטלקטואליזציה, רציונליזציה, הדחקה, הכחשה, ניתוק, היפוך תגובה ועוד. ההגנות מסייעות לאדם להתמודד עם החלקים הלא מודעים שבנפשו באופן יעיל, שמאפשר חיי שגרה יציבים. 

לעיתים, מסיבות שונות מערכת ההגנות כושלת ואינה מצליחה להמשיך לשמור על המערך הנפשי והתפקודי המאוזן. בעקבות זאת האדם חווה משבר ומצוקה.

הסיבות לכך יכולות להיות פנימיות או חיצוניות.

דוגמא לסיבות פנימיות היא צורך פנימי של האדם בשינוי. הדחף לשינוי יכול להגיע בעקבות תחושה שהאדם מרגיש שהוא חי את חייו באופן מנוכר למשהו פנימי, עמוק ומהותי. הוא אינו יודע מהו ואינו מצליח להיות במגע אתו. במקרה זה תתכן תחושה של החמצה, של פספוס משהו משמעותי, ולצדה רצון "לחשב מסלול מחדש". באופן מפתיע התחושה הזו עשויה לקנן באדם מצליח ובעל הישגים מרשימים.  התזכורות החוזרות של ההישגים וההצלחות לא מעמעמות את הצורך בהישג אחר, מעבר למה שבידו.  התחושה הפנימית השלטת היא של ריק שאינו ניתן למילוי באמצעים חיצוניים.

לעיתים הצורך הפנימי קשור בצורך במימוש עצמי- תעסוקתי, רוחני או זוגי.  במקביל לצורך זה האדם עשוי לחוש כבול בתחושה של חוסר אונים וחוסר יכולת לממש עצמו באופן עצמאי.

במקרים אחרים הנסיבות הן חיצוניות וקשורות לגורמים סביבתיים שמהווים טריגר לשינוי: מציאות חיצונית קשה כמו מגיפה, מלחמה, או התמודדויות אישיות כמו אבל ואובדן, פיטורין, מחלה ועוד.

המשותף למצבים אלו הוא ההכרה בצורך בשינוי, ובהבנה שהשינוי אפשרי באמצעות טיפול פסיכולוגי פרטני.

מהי מטרת הטיפול הפסיכולוגי?

מטרת הטיפול הפסיכולוגי היא להבין מה הסימפטום (שכאמור יכול להיות רגשי-נוירוטי, סומטי גופני או פסיכוטי) מאותת, מה הוא מספר, לתת לו את הפשר ואת המשמעות היחודיים לעולמו הפנימי של האדם.

תהליך זה מאפשר לאדם לגלות את עצמו. הוא מאפשר לו להתחבר מחדש לגרעין פנימי אמיתי שהתנתק ממנו ובלעדיו חש תלוש ומנוכר לעצמו. החיבור הזה בטיפול הפסיכולוגי חותר ל"שלום בית" בין חלקי הנפש המסוכסכים. הוא מאפשר חופש פנימי, הכרה והשלמה עם החלקים המנוגדים בנפש.  הוא מפגיש בנוסף עם המגבלות של המציאות ושל החיים, ועם תחושות מנוגדות שלא יכלו עד עתה לדור בכפיפה אחת. באופן זה האדם הופך שלם יותר ומסופק יותר מעצמו, מחייו.

ג'יימס גרוטשטיין, תלמיד ואנליזנט של אפלרד ביון כתב על מטרת התהליך הטיפולי. לדבריו, הצורך הנפשי של האדם להתחבר לאמת הרגשית נובע לא רק מהצורך באמת גופה, אלא גם מהצורך  בהתרחבות פנימית ובחיות רגשית (Grotstin, 2007).

בעיניי, המפגש בטיפול עם האמת הנפשית של האדם לצד החיבור עם חלקים פנימיים מנוגדים, הינו רגע חסד של מפגש עמוק וקבלה פנימית. רגע של קבלה של האמת והכללתה בעצמי מתוך השלמה ואהבה עמוקה.

טיפול פסיכולוגי בפתח תקווה

אני מזמינה אתכם להיפגש עימי בקליניקה בפתח תקווה לטיפול פסיכולוגי פרטני.

הטיפול הפסיכולוגי יותאם אליכם בהתאם לצרכים האישיים שלכם.

צרו קשר עכשיו: 

תפריט נגישות